سبک وینتج در طراحی داخلی چه مشخصاتی دارد؟

0 دیدگاه
سبک وینتیج

یکی از انواع سبک دکوراسیون داخلی که اخیراً مورد توجه قرار گرفته و طرفداران زیادی پیدا کرده است سبک وینتیج می‌باشد. وینتیج در کلمه به معنای قدیمی و کهنه است و در عمل می‌توان با استفاده از وسایل قدیمی سبک وینتیج را خلق کرد.
استفاده از سبک وینتیج به دکوراسیون محدود نمی‌شود بلکه در صنعت مد و فشن، نقاشی، عکاسی و … نیز بسیار طرفدار دارد. این سبک با استفاده از وسایل قدیمی و کهنه در کنار راحتی، ظرافت و آسایش امروزی دکوراسیون، معنا می‌گیرد.
ما در این نوشته مشخصات سبک وینتج در طراحی داخلی را بررسی خواهیم کرد.

سبک وینتیج (vintage)

همانطور که قبلاً اشاره شد در سبک وینتیج وسایلی را که در گذشته طراحی و استفاده شده‌اند به کار می‌گیرند ولی این به آن معنا نیست که بدون هیچ اصولی وسایل کهنه و از کار افتاده را بتوان در این سبک به کار گرفت.

وسایل قدیمی را می‌توان به دهه‌های 30 تا 60 میلادی که بیانگر نوستالژی و حس تعلق خاطر افراد به گذشته است تعمیم داد.
اکثر انسان‌ها با لذت بردن از اتفاقات و خاطرات گذشته روزگار را سپری می‌کنند و می‌توان گفت این سبک برای این گونه افراد می‌تواند بسیار جذاب باشد.
ایجاد این حس تعلق به گذشته در کنار استفاده از وسایل مدرن امروزی یک منظره‌ی زیبا و آرام بخش را خلق می‌کند.

اگر بخواهیم پیدایش این سبک را به یک دوره منسوب کنیم می‌توانیم بگوییم که پیدایش این سبک به بعد از جنگ جهانی دوم بر می‌گردد و درست زمانی که مردم در حالت بدی از وضعیت اقتصادی بعد از جنگ به سر می‌بردند و بعه استفاده از وسایل قدیمی و حتی شاید آسیب دیده‌ی خود روی آوردند. بعدها در دهه‌ی 90 میلادی طراحان اروپا و آمریکایی از این سبک استفاده کرده و آن را به یک سبک مستقل در دکوراسیون داخلی تبدیل کردند.

در این طراحی‌ها استفاده از انواع سبک‌های مبلمان قدیمی و عتیقه به یک اصل مهم تبدیل شد.
تا به اینجا متوجه شدید که اگر به استفاده از وسایل قدیمی و کهنه علاقه‌ای ندارد، قطعاً این سبک برای شما مناسب نیست.

وسایل قدیمی

المان‌های سبک وینتیج

برای ایجاد و خلق هر سبکی اصولی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه و عمل کنیم زیرا در غیر این صورت آن سبک دچار اختلال می‌شود و زیبایی خود را از دست خواهد داد.
ایجاد بلاتکلیفی در سبک نتیجه‌ی مطلوبی را در پی نخواهد داشت.
سبک وینتیج نیز از این قاعده مستثنی نیست در ادامه به راه‌های ایجاد المان‌های مناسب برای این سبک می‌پردازیم.
مهم‌ترین المان‌های سبک وینتیج عبارت است از:

  1. رعایت اصل سادگی
  2. استفاده از رنگ‌های متناسب
  3. پوشش کل فضا
  4. ایجاد یک موزه کوچک

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

وسایل قدیمی وینتیج

1. رعایت اصل سادگی

شرکت طراحی دکوراسیون اصفهان هنگام اجرای این سبک حتما باید اصل سادگی را رعایت کند.
در این سبک باید سادگی را حفظ کرد. اگر در هر قسمتی از خانه بدون توجه به این موضوع وسایل قدیمی و مربوط به هر دوره را بگذاریم دچار یک آشفتگی و شلوغی در دکور خواهیم شد پس بهتر است در چیدمان، اصل سادگی را مورد توجه قرار دهیم.
زیبایی که در نتیجه‌ی سادگی به دست می‌آید شگفت‌انگیز است. استفاده از وسایل قدیمی پرکار و پر جزئیات با رنگ‌های تند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

2. استفاده از رنگ‌های متناسب

همانطور که می‌دانید استفاده از رنگ درست و مناسب می‌تواند یک محیط زیبا و آرام بخش را ایجاد کند و انتخاب یک رنگ اشتباه می‌تواند تمامی فضا را تحت تاثیر قرار داده و نتیجه‌ی مطلوبی را به جا نگذارد.

هرچه رنگ‌های استفاده شده در منزل دارای تعادل باشد دکوراسیون خود را بهتر نشان می‌دهد. برای ایجاد این تعادل بهتر است رنگ مناسب هر فضا را بشناسید.

در این سبک بهتر است از رنگ‌های روشن و ساده استفاده شود تا سبک وینتیج به زیبایی و خوبی خود را نشان دهد، اگر رنگ دیوارها تیره و طرح دار باشد اشیاء استفاده شده به درستی خود را نشان نمی‌دهند و در تیرگی و طرح‌ها و نقوش دیوار گم می‌شوند.

در این سبک بهتر است از رنگ‌های کرم، سفید، طوسی روشن، یاسی و … برای دیوارها و از مبلمان با طرح و رنگ زنده استفاده کنید تا جلوه‌ی زیباتری داشته باشید.
اگر به استفاده از کاغذ دیواری علاقه دارید می‌توانید از کاغذ دیواری با طرح کلاسیک استفاده کنید با طرح‌هایی تکرار شونده ولی با رنگ‌هایی که در بالا به آن اشاره شد.

چرم در وینتیج

3. پوشش کل فضا

در خلق سبک وینتیج شما دو راه پیش رو دارید. شما می‌توانید کل منزل خود را به این سبک دکور کنید یا بر اساس سلیقه‌ی خود تنها قسمتی از فضا را به این سبک چیدمان کنید.
در این صورت می‌توانید از تلفیق سبک وینتیج و مدرن کمک بگیرید تا فضا را به سبک دلخواه دکور کنید. حفظ تناسب و تعادل بین این دو سبک بسیار حائز اهمیت است.

4. ایجاد یک موزه کوچک

اگر می‌خواهید تنها قسمتی از منزل‌تان را به سبک وینتیج دکور کنید می‌توانید با ایجاد گوشه‌ای دنج و قرار دادن وسایل قدیمی و قاب عکس‌های قدیمی این کار را انجام دهید.
حتی می‌توانید یک اتاق برای این سبک در نظر بگیرید و به راحتی آن را به این سبک دکور کنید.

چوب در وینتیج

متریال‌های پر مصرف سبک وینتیج

متریال‌های پر مصرف سبک وینتیج عبارت است از:

  1. چوب
  2. چرم
  3. فرش

در ادامه هر کدام از متریال‌های پر مصرف سبک وینتیج را توضیح خواهیم داد.

1. چوب

چوب یکی از پر مصرف‌ترین متریال در سبک وینتیج است زیرا به جز حس گرمی و زنده بودن به فضا حس نوستالژی نیز می‌بخشد استفاده از چوب به عنوان کفپوش بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
استفاده از اشیایی که با چوب ساخته شده‌اند حس قدیمی شدن را القا می‌کند.

2. چرم

چرم نیز یکی دیگر از متریال‌هایی است که از دیرباز در دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گرفته است و به همین جهت حس قدیمی بودن را به دکوراسیون و چشم بیننده القا می‌کند. استفاده از مبلمان چرمی به غیر از ایجاد حس قدیمی بودن بسیار لوکس و تجملاتی است و حس خانه‌های اشرافی را ایجاد می‌کند از این رو استفاده از آن در سبک وینتیج بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

3. فرش

یکی از وسایل و متریال‌های لازم و واجب در این سبک فرش است در خانه‌های مدرن امروزی کم‌تر از فرش استفاده می‌شود ولی در این سبک استفاده از فرش‌های چشم‌گیر و چشم نواز یکی از اصول مهم می‌باشد.
استفاده از انواع فرش ایرانی در دکوراسیون جلوه و زیبایی آن را چندین برابر می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *