انواع سبک دکوراسیون داخلی چه مشخصاتی دارند؟

0 دیدگاه
انواع سبک دکوراسیون داخلی

به طراحی و چیدمان داخلی برای به تصویر کشیدن شاخصه‌ها، رنگ‌ها، بافت‌ها و فرم‌ها و همچنین ایجاد زیبایی دکوراسیون داخلی گفته می‌شود.
رنگ مناسب هر فضا یکی از المان‌های مهم در سبک‌‍‌های مختلف است که این امر مستلزم رعایت قوانین و نکات اصلی و مهمی است، بنابراین استفاده و به کارگیری یک سبک مشخص می‌تواند باعث سهولت این فرآیند شود.
امروزه بیش از 90 سبک دکوراسیون داخلی در دنیا ایجاد شده است که در این مطلب با انواع سبک دکوراسیون داخلی آشنا می‌شویم.

انواع سبک دکوراسیون داخلی

انواع سبک دکوراسیون داخلی که توسط شرکت‌های طراحی دکوراسیون اصفهان اجرا می‌شوند، عبارت است از:

  1. سبک ایرانی سنتی
  2. سبک مدرن
  3. سبک مینیمال
  4. سبک کلاسیک
  5. سبک بوهمیان

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

ایرانی

1. سبک ایرانی سنتی

سبک‌های سنتی هر کشور نماد فرهنگ، تاریخ، هنر، سبک زندگی آن کشور است.
سبک ایرانی سنتی نیز نشانگر فرهنگ غنی، هنر اصیل هنرمندان این سرزمین و تاریخ چند هزار ساله‌ی ایران است.
این سبک، گرایش به سبک سنتی و کلاسیک دارد که جلوه‌ای با شکوه، زیبا و فاخر را به نمایش می‌گذارد. یکی از اجزای اصیل دکوراسیون فرش‌ها و قالی‌های دست‌باف گران بها با طرح‌های چشم نواز است که هویت تازه‌ای به فضا می‌بخشند.

گچ‌بری‌های زیبا در و پنجره‌های چوبی با شیشه‌های رنگی که هر کدام فلسفه‌ای را در دل خود دارند، پارچه‌های ترمه، پشتی‌های زر دوزی شده، شمعدان‌های رنگی، بالشتک‌های مخمل با نقوش سنتی فضایی پر از لطف و صفا را به وجود می‌آورد.
نور ریتم خلاقانه‌ای به فضای سنتی ایرانی می‌بخشد. نورپردازی صحیح می‌تواند محیط گرمی را ایجاد کند، با نور می‌توان فرم، رنگ، بافت را حس کرد و پیام‌های متفاوتی را به بیننده رساند.

اکسسوری در دکوراسیون به سبک ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد، استفاده از لوازم و صنایع دستی ایرانی نقش ویژه‌ای در این سبک دارد. آینه کاری یکی از زیبایی‌های این سبک است. شاه‌نشین یکی از فضاهای داخلی خانه‌های سنتی ایرانی است که در ان از میهمان پذیرایی می‌شود که معمولاً با آینه کاری، گچ بری و نقوش اسلیمی بسیار زیبا مزین می‌شوند.
استفاده از لوسترها و چلچراغ‌ها و شاه عباسی از جمله مهمترین تزئینات فضای داخلی سنتی ایران است.
کاربرد مس و نقره در لوازم تزیینی به وفور دیده می‌شود.

مدرن

2. سبک مدرن

یکی از انواع سبک دکوراسیون داخلی که طرفداران زیادی هم دارد، سبک مدرن است. مشخصه‌های بارز این سبک استفاده از خطوط صاف و مشخص می‌باشد.
این سبک با دوری از تجملات و تزئینات اغراق شده به یک سبک متداول تبدیل شده است. در این سبک عملگرایی و کاربردی بودن بسیار مورد توجه قرار گرفته است آرامبخش بودن فضا یکی از دلایل محبوبیت این سبک است.

با وجود خانه‌های کوچک امروزی باید در کنار زیبایی استفاده‌ی هرچه بیشتر از فضا را در اولویت قرار داد. این سبک می‌تواند پاسخگوی نیاز زندگی امروز باشد.
پرهیز از استفاده‌ی اغراق‌آمیز از وسایل تزیینی و مجلل، استفاده از رنگ‌های خنثی و مات مانند سفید و طوسی این سبک را در عین سادگی به سبکی منحصر به فرد تبدیل کرده است.

اشکال هندسی ساده از عناصر مهم این سبک هستند. اشکال هندسی مثل مستطیل یا مربع و یا منحنی‌های نرم و خطوط صاف و صفحات شبکه‌ای در طراحی مدرن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
متریال مورد استفاده در این سبک چوب، فلزات، پلاستیک و شیشه می‌باشد. چوب می‌تواند به صورت طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.
استفاده‌ی فلزاتی چون استیل در آشپزخانه‌ای مدرن بسیار متداول است. اکسسوری‌های دکوراسیون مثل لوستر، صندلی و میز و … نیز از فلز استیل ساخته می‌شوند.
وسایل کاربردی در این سبک باید طراحی ساده‌ای داشته باشند. به طور مثال از فرش‌های ساده و تک رنگ با اشکال هندسی ساده استفاده کنید.

مینیمال

3. سبک مینیمال

مینیمال یک کلمه‌ی لاتین است به معنای بهره بردن از حداقل‌هاست. به همین دلیل سبک مینیمال به ساده بودن و ساده گرایی شهرت دارد.
این سبک یکی از معروف‌ترین سبک‌های دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود.
هر چقدر از موضوعات کمتری استفاده کنیم این سبک مینیمال‌تر است. این سبک با کنار گذاشتن زوایا و موارد غیر ساده که ذهن مخاطب را درگیر می‌کند فضایی با عناصر کاربردی به وجود می‌آورد.
کم عنصر بودن این سبک باعث می‌شود که نتیجه‌ی نهایی با طرح اولیه تفاوت چندانی نداشته باشد.
در سبک مینیمال شکل‌ها بسیار ساده و کاملا هندسی هستند.

در این سبک استفاده از متریال در حد ضرورت است. این سبک دکوراسیون بر عملکردگرایی، آرامش و سکون و ادغام نور و فضا و جذابیت استوار می‌باشد.
فلز و شیشه مصالح اصلی این سبک هستند. از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود. فضای منفی ۷۰ درصد و فضای مثبت ۳۰ درصد تعریف می‌شود.
استفاده از سنگ‌های بادبر که ایجاد ریتم و تکرار می‌کنند، بسیار کاربرد دارد.

مبلمان مینیمال ارتفاع کمی دارند. ترکیب حداقل مصالح در جنس و هارمونی رنگ سبک مینیمال را تقویت می‌کند.

کلاسیک

4. سبک کلاسیک

هویت سبک کلاسیک همواره با تقارن، تناسب، تجمل و ثبات شکل می‌گیرد. این سبک روی جزئیات بسیار حساس است.
رنگ‌هایی مانند: کرم، بژ، خاکستری، صدفی، شرابی، طلایی، هلویی، نقره‌ای، زیتونی و آجری از رنگ‌های متداول این سبک می‌باشند.
رنگ‌ها باید لطیف و گرم باشند تا فضایی پر از آرامش و راحتی را ایجاد کنند. در سبک کلاسیک به متریال‌ها، مبلمان و اکسسوری‌ها توجه ویژه‌ای می‌شود.

نکته‌ی ویژه در سبک کلاسیک حس تجملات و اشرافی در منزل است، بنابراین الویت با استفاده از متریال‌های طبیعی مانند چوب برای کفپوش، پارچه‌های مخمل برای مبلمان و پرده و استفاده از فرش‌هایی با بافت غنی و باکیفیت است.

برای پوشش دیوارها از کاغذ دیواری با کیفیت بالا و رنگ و نقوش کلاسیک و پنل‌های دیواری چوب و گچ بری استفاده می‌شود.
مبلمان در این سبک پر است از نقوش و منبت کاری، فرش‌ها پر نقش و نگار هستند و از تابلوهای نقاشی با مضمون کلاسیک و قاب‌های مجلل استفاده می‌شود.
در این سبک استفاده‌ی ویژه‌ای از ستون و سر ستون با تزئینات فراوان می‌شود. استفاده از شومینه به عنوان عنصر مرکزی و نقطه عطف فضا بسیار کاربرد دارد.

انواع سبک دکوراسیون داخلی

5. سبک بوهمیان

بوهمیان یک واژه‌ی فرانسوی و به معنای «کولی» است.
این سبک مورد علاقه‌ی افرادی است که خواهان زندگی هنرمندانه هستند. این سبک با استفاده از اشیاء و لوازم صنعتی و همچنین استفاده از فولاد گالوانیزه کف پوشهای بتنی، نرده‌های فلزی و تیرهای سقف جلوه‌ای مدرن و ظاهری بومی پیدا می‌کند.
در طراحی سبک بوهمیان لازم نیست قواعد خاصی را رعایت کنید. با این حال رنگ‌های رایج در این سبک رنگ‌های گرم و متالیک و زمینی است. رنگ‌هایی چون قرمز مایل به قهوه‌ای، قهوه‌ای، طلایینیز در این سبک بسیار استفاده می‌شوند.

رنگ‌هایی چون آبی، پرتقالی و بنفش برای لوازم تزیینی و پرده بهترین انتخاب هستند. این سبک به استفاده از وسایل و تجهیزات قدیمی و نوستالژیک معروف است. استفاده از منسوجات محلی در این سبک دیده می‌شود.
در پایان لازم به ذکر است همانطور که در ابتدا گفته شد انواع سبک دکوراسیون داخلی بسیار وسیع‌تر هستند اما در این مقاله سعی شد به پرطرفدارترین و به روزترین سبک‌ها پرداخته شود، شما می‌توانید سبک موردعلاقه‌ی خود را به گروه دکوراسیون داخلی نگین کابین سفارش دهید تا مطابق با سلیقه‌ایی که دارید سبک دلخواه‌تان را اجرا کنیم.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *