رنگ مناسب هر فضا در طراحی داخلی چه رنگی است؟

0 دیدگاه
رنگ مناسب هر فضا

دکوراسیون داخلی دانش و هنری است که با عناصری چون نور، رنگ، فرم و … سعی در بهینه‌سازی و دستیابی به کارایی مناسب را در کنار زیبایی دارد.
این عناصر ابزار کار یک طراح یا دکوراتیو است که همگی باید در یک طرح به طور هماهنگ و متناسب در کنار هم قرار گیرند.
عوامل مختلفی بر فضای داخلی تاثیر می‌گذارد که یکی از این عوامل رنگ است. رنگ مناسب هر فضا در طراحی داخلی با فضایی دیگر تفاوت دارد، تاثیر روانی رنگ‌ها گاهی جبران ناپذیر است، به همین دلیل رنگ‌های به کار رفته در فضاهای مختلف متفاوت است.

رنگ در طراحی داخلی احساس آدمی را تحت تاثیر قرار می‌دهد رنگ‌ها باعث تغییرات فیزیولوژیکی مانند تغییر در فشار خون، ضربان قلب، سیستم تنفسی، گوارش و دمای بدن می‌شود.

مسلماً همه‌ی زیبایی خاص خودشان را دارند و نمی‌توان گفت که یک رنگ از رنگ دیگری بهتر است. انتخاب یک رنگ فارغ از اینکه شما به آن رنگ علاقه دارید یا خیر، باید بر اساس خصوصیات و تاثیر آن بر فضا صورت گیرد.

برخی رنگ هامی توانند به فضا انرژی دهند و باعث سرزندگی شما در محیط زندگی یا کار شوند.

در مورد انتخاب رنگ‌ها لازم نیست که به دنبال ترندها و گرایش‌های روز طراحی باشید چون این ترندها تغییر می‌کنند، شما می‌توانید با توجه به ذوق و سلیقه‌ی خود رنگ‌ها را انتخاب کرده و خانه‌ی خود را زیبا و آرامبخش کنید.
لذا با توجه به لزوم آگاهی در استفاده از رنگ‌ها برای هر فضا در این مقاله به اختصار به موضوع رنگ‌ها و تأثیرات آن پرداخته می‌شود.

تاثیر رنگ بر حالات روانی انسان

رنگ مناسب هر فضا در طراحی داخلی

در ادامه رنگ مناسب هر فضا را بررسی خواهیم کرد.

1. رنگ مناسب اتاق خواب

اتاق خواب مکانی است که بعد از یک روز خسته کننده می‌توانیم در آن به آرامش برسیم و یا زمانی که به تنهایی احتیاج داریم به آن پناه می‌بریم.
به طور متوسط یک سوم از روز ما در اتاق خواب سپری می‌شود پس باید رنگ‌های انتخابی به صورتی باشد که باعث آرامش و راحتی شوند و دارای تاثیرات مثبت بر حالات روانی انسان باشند.

ترکیب رنگ‌هایی چون بژ و سفید، آبی و بژ، نقره‌ای و شیری بسیار آرام‌بخش هستند.
رنگ سیاه با ترکیب رنگ سفید یا هر رنگ خنثایی، ظاهری فوق‌العاده به مکان می‌بخشد ولی کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند نتیجه را تغییر دهد و فضایی نامناسب ایجاد کند.

رنگ پاستلی سبز نیز در ترکیب با رنگ سفید و قهوه‌ای به عنوان رنگ سوم نتیجه‌ی موفقیت‌آمیزی به همراه خواهد داشت. رنگ قهوه‌ای با ترکیب رنگ شیری و کرم انتخاب به جایی خواهد بود.

رنگ بنفش، طلایی و … نیز می‌تواند برای اتاق خواب مناسب باشد. البته اغراق در استفاده از هر رنگی باعث به هم خوردن تعادل و زیبایی و آرامش در آن مکان می‌شود.

اتاق خواب ترکیب مشکی و سفید

2. رنگ مناسب اتاق خواب کودک

این موضوع که رنگ صورتی برای دخترها و رنگ آبی برای پسرها مناسب است هیچ پشتوانه‌ی علمی‌ای ندارد، پس بدون در نظر گرفتن این اطلاعات غلط رنگ مورد نظر خود را برای کودکتان انتخاب کنید. رنگ آبی رنگی آرامش‌بخش است.

رنگ‌های درخشانی چون قرمز توجه زیادی را به خود جلب می‌کند ولی استفاده بیش از حد از رنگ قرمز باعث خشونت در کودک می‌شود. رنگ سفید باعث بروز حس خلاء در مغز می‌شود به همین دلیل می‌توان از رنگ سفید و قرمز در کنار یکدیگر و یا ترکیب آن‌ها یعنی صورتی استفاده کرد تا مکانی آرام و متعادل ایجاد کنیم.
اتاق خواب کودک با رنگ آبی

3. رنگ مناسب اتاق خواب نوجوان

انتخاب رنگ مناسب برای اتاق خواب بر درس و خواب و استراحت نوجوان تاثیر می‌گذارد.
ترکیب رنگ‌های سبز و صورتی، آبی و طلایی، سبز و لاجوردی، طوسی و قرمز، قهوه‌ای و نارنجی، هلویی و طلایی و … می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

اتاق نوجوان ترکیب رنگ آبی و طوسی

4. رنگ مناسب اتاق نشیمن

اتاق نشیمن در مرکز خانه قرار دارد و برای استراحت کردن و پذیرایی از مهمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به کار گیری رنگ خنثی اگر چه آرام‌بخش است ولی هیچ حسی را به شما القا نمی‌کند. از بهترین راه‌ها برای به آوردن حس سر زندگی به یک نشیمن با رنگ خنثی استفاده از گیاهان است.

برای ایجاد فضایی گرم و صمیمی بهتر است از رنگ‌های گرم استفاده کنیم اما به این معنا نیست که از رنگ‌های گرم مانند قرمز زیاد استفاده کنیم.
نشیمنی که با رنگ خنثی دکور شده است با اکسسوری‌های قرمز می‌تواند به مکانی گرم و صمیمی تبدیل شود.
به کار گیری رنگ‌های تیره فقط در صورتی که از رنگ متضاد ترجیحا سفید در کنار آن استفاده شود مجاز است.

نشیمن با رنگ خنثی

5. رنگ مناسب آشپزخانه

در بسیاری از خانه‌ها بعد از اتاق نشیمن آشپزخانه مکانی است که بیشترین زمان روز در آن سپری می‌شود به همین دلیل است که رنگ‌ها، بافت‌ها، نورپردازی و فضای موجود در آشپزخانه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
استفاده از چوب در آشپزخانه می‌تواند بسیار زیبا باشد.
در طراحی آشپزخانه تنها به رنگ‌ها اکتفا نکنید از طرح‌ها و بافت‌های متنوع نیز استفاده کنید تا فضایی گرم و صمیمی را در آشپزخانه ایجاد کنید.
اکنون که کمی ذهنتان برای انتخاب رنگ آماده شده است باید بدانید که ترکیب رنگ‌ها در فضا اهمیت خاصی دارند.

آشپزخانه ترکیب سفید و چوب

قانون 60-30-10

قانون ۶۰-۳۰-۱۰ قانونی است که نه تنها در دکوراسیون داخلی بلکه درون هر چه که زیبا به نظر می‌رسد کاربرد دارد به طور مثال در قاب‌بندی زیباترین عکس‌ها و آثار نقاشی ماندگار، در مجسمه‌ها و حتی دسته گل‌های زیبا.

در مرحله‌ی اول رنگی را که می‌خواهید در ۶۰ درصد فضا به کار ببرید، انتخاب کنید. می‌خواهید که فضای موجود چه حسی را به شما منتقل کند، آرامش و راحتی با رنگ‌های پاستلی و خنثی، دلبازی با رنگ سفید، بلند پروازی با رنگ‌های طوسی، قرمز، بنفش و … .

قانون60-30-10

این رنگ سطوح بزرگ را در بر می‌گیرد. سطوحی مانند دیوارها، کفپوش، فرش و مبلمان و … .

در مرحله‌ی دوم انتخاب رنگ ۳۰ درصد سطوح را شامل می‌شود. این رنگ باید رنگ ۶۰ درصدی را حمایت کند و ظاهری جدید به آن ببخشد. این رنگ در نقاط غالب مانند صندلی‌های تک نفره، میز جلو مبلی و میزهای عسلی به کار می‌رود.

در مرحله‌ی آخر ۱۰ درصد باقی مانده مربوط به لوازم کوچک‌تر مانند کوسن‌ها، لوازم دکوری و … است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *