مشخصات انواع کفشور چیست؟

0 دیدگاه
مشخصات انواع کفشور

کف شور در واقع محلی برای عبور آب ناشی از شستن کف ساختمان و یا عبور آب در فضاهایی که امکان آب ریزی وجود دارد مانند آشپزخانه، حمام، توالت و تراس و بالکن می‌باشد که به لوله‌های فاضلابی متصل هستند.
در سال‌های گذشته وقتی نام کف شورها برده می‌شد همگی کف شورهای پلاستیکی را تصور می‌کردند ولی امروزه آنقدر تنوع کف شور زیاد شده است که گزینه‌های بیشتری برای انتخاب پیش رو است.
امروزه به جزء کاربردی که تجهیزات ساختمان دارند زیبایی آن‌ها نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است و کف شور نیز پا به پای دیگر در حال به روز شدن و تناسب با نیاز کاربر است و این تغییرات جهت رفع عیوب کف شورهای قدیمی بسیار مفید بوده است.
تجهیزات ساختمانی که شرکت‌های طراحی و دکوراسیون اصفهان ار آن استفاده می‌کنند، ممکن است معایب و مزایایی داشته باشند، در ادامه به مزایا و معایب استفاده از کف شور اشاره می‌کنیم.

مزایا و معایب کف شور

مزایای کف شور عبارتند از:

  • جلوگیری از ورود بوی بد به فضا
  • جلوگیری از ورود سوسک و حشرات موذی
  • جلوگیری از گرفتن لوله فاضلاب

معایب کف شور عبارتند از:

  • پیچیدگی نصب کف شور
  • شیب‌بندی درست کف شور که این کار نیاز به نیروی ماهر دارد.
  • دشواری در تعویض و تعمیر کف شور که ممکن است به کفپوش فضا آسیب بزند.

در ادامه به معرفی مشخصات انواع کفشور خواهیم پرداخت.

مشخصات انواع کفشور

کف شورها به دلیل تماس مستقیم با مواد شوینده باید مقاومت بالایی داشته باشند در زیر به انواع کف شور اشاره شده است.

کف شور چدنی

قدیمی‌ترین نوع کف شور جنس چدنی می‌باشد. که در سال‌هایی که مواد شوینده به بازار ارائه شد به دلیل مقاومت پایین کمتر مورد استفاده قرار گرفت.

کف شور پلاستیکی

کف شور پلاستیکی نیز از نسل اولیه‌ی کف شورها محسوب می‌شود. که نیاز به تمیز کاری و مراقبت زیادی دارد. عوض شدن رنگ یکی از عیوب این نوع کف شور است.

کف شور استیل

کف شور استیل از جدیدترین نسل کف شورها هستند.
کف شور استیل به دلیل مقاومت در برابر مواد شوینده‌ها در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اگر کف شوری می‌خواهید که نیاز به مراقبت زیادی نداشته باشد کف شور استیل بسیار مناسب است.

کف شور استیل

انواع کف شور از نظر ظاهر

انواع کف شور از نظر ظاهر عبارتند از:

  1. کف شور مربعی
  2. کف شور خطی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

کف شور مربعی

از این نوع کف شور در کف منازل و آشپزخانه‌ها استفاده می‌کنند. این نوع کف شور در دو حالت ساده و سرامیک خور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کف شورها در انواع پلاستیکی و استیل نیز یافت می‌شود.

کف شور خطی

این نوع کف شورها به شکل مستطیل هستند که توانایی عبور آب بیشتری را از خود دارند.
این کف شورها جدیدتر و مدرن‌تر از انواع دیگر کف شورها هستند و برای حیاط، حمام‌های لوکس و استخرها استفاده می‌شوند.
این نوع کف شورها از جدیدترین مدل طراحی کف شور می‌باشد و هدف آن عبور آب بیشتر برای فضاهایی است که حجم آب ریزی در آن‌ها زیاد است.

کفشور خطی

انواع کف شور از نظر نوع عملکرد

انواع کف شور از نظر نوع عملکرد عبارت است از:

  1. کف شور سرامیک خور
  2. کف شور سوپاپ‌دار

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. کف شور سرامیک خور

کف شورها از دو قسمت تشکیل می‌شوند: قسمت اصلی کف شورها که روی کف نصب می‌شود و دارای یک لوله است که به لوله‌ی فاضلاب نصب است و یک درپوش که بر روی قسمت اصلی کف‌پوش برای جلوگیری از عبور اجسام و ورود آن‌ها به لوله‌ی فاضلاب می‌باشد.

در کف شورهای قدیمی از یک قطعه‌ی توری شکل استفاده می‌کردند ولی در کف شورهای نسل جدید می‌توانید از همان سرامیک کار شده در کف استفاده کرد تا ظاهری زیباتر داشته باشیم.

در این حالت به شکل ظاهری کف آسیبی وارد نمی‌شود و فقط شیارهایی در کف دیده می‌شود که آب از آن‌ها عبور کرده و به مجرای فاضلاب می‌رود. در ادامه به مزایا و معایب این نوع کف شورها می‌پردازیم.

مزایای کف شور سرامیک خور عبارتند از:

  • زیبایی و هماهنگی با متریال کف
  • ابعاد این نوع کفشور‌ها متناسب با ابعاد سرامیک می‌باشد.
  • این نوع کف شور دارای جنس‌های متنوع است.

معایب کف شور سرامیک خور

علاوه بر مزایای کف شورهای سرامیکی معایب آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد:

  • میزان عبور آب از شیارهای کف شور باید مورد توجه قرار گیرد بنابراین اگر می‌خواهید برای فضایی که آب ریزی فراوانی دارد حتما از کف شورهای سرامیک خور استفاده کنید بهتر از کف شورهای خطی استفاده کنید.
  • پیچیدگی نصب کف شور سرامیک خور: برای نصب کف شور سرامیک خور قسمتی از سرامیک کف برش داده می‌شود و داخل قسمت رویی کف شور با چسب و پیچ قرار داده می‌شود.
    برش و تراز دقیق و بدون خطا سرامیک در این مرحله مسئله‌ی بسیار مهمی است تا دقیقا با سرامیک کف متناسب و هماهنگ شود.

کف شور سرامیک خور

2. کف شور سوپاپ‌دار

کف شور سوپاپ دار می‌تواند از هر جنسی نظیر پلاستیک، استیل یاخته شود و چیزی که آن را با دیگر کف شورها متمایز می‌کند داشتن سوپاپ‌هایی است که به محض رسیدن آب به آن‌ها عمل کرده باز می‌شوند در این حالت کمترین عبور سوسک و حشرات موذی و ورود بوی نامطبوع به فضا می‌شود.

در صورتی که این نوع کف شورها نیاز به فنر زدن داشته باشند سوپاپ به صورت ساده‌ای قابلیت جدا شدن دارد.کف شور سوپاپ دار

 

نکاتی برای خرید کف شور

1. در هنگام خرید کف شور به رنگ و طرح کفپوش و فضایتان دقت کنید شاید در نگاه اول به نظرتان بی‌اهمیت باشد ولی پس از نصب متوجه خواهید شد که چه تاثیری در زیبایی فضا دارد.

2. با توجه به میزان آب ریزی در هر مکانی از کف شور مناسب چه از نظر اندازه و فرم و چه از نظر جنس استفاده کنید. به طور مثال در استخرها از کف شور خطی استفاده کنید.

3. استفاده از کف شور پلاستیکی در حیاط منزل و مکان‌هایی که نور خورشید تابش مستقیم دارد استفاده نکنید زیرا کف شور پلاستیکی پی از مدت کوتاهی کیفیت خود را از دست می‌دهد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *