مخفی کردن شوفاژ با چند ترفند ساده و کم هزینه

0 دیدگاه
مخفی کردن شوفاژ

بعضی از وسایل و تجهیزات ساختمان هر چند کاربردی هستند ولی در زیبایی دکوراسیون شما اثری منفی دارند که برای زیباتر شدن فضا می‌توانید از تجربه و مهارت کارشناسان شرکت‌های طراحی دکوراسیون اصفهان کمک بگیرید.
یکی از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد وجود رادیاتورهای شوفاژ است که هر چند در سال‌های اخیر در شکل ظاهری بسیار تغییر کرده است و سازندگان سعی در هر چه زیباتر کردن رادیاتورها دارند ولی هنوز کسانی هستند که از وجود رادیاتور در خانه چندان راضی نیستند.
اگر خانه‌ای دارید که سیستم گرمایش آن شوفاژ است و شما می‌خواهید به هر نحوی از دیده شدن رادیاتورها در منزل‌تان جلوگیری کنید در این نوشته ما چند ترفند ساده برای مخفی کردن شوفاژ را به شما معرفی خواهیم کرد.

پنهان کردن شوفاژ با چند ترفند ساده

مخفی کردن شوفاژ با چند ترفند ساده عبارت است از:

  1. قرار دادن کاناپه جلوی رادیاتور
  2. مخفی کردن رادیاتور پشت میز
  3. رنگ کردن رادیاتور
  4. قرار دادن یک شلف ساده
  5. یکپارچه‌سازی دیوار
  6. قرار دادن یک نیمکت یا نشیمن روی رادیاتور
  7. قرار دادن رادیاتور در فرو رفتگی‌های دیوار
  8. کاور کامل رادیاتور و تبدیل آن به کنسول

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. قرار دادن کاناپه جلوی رادیاتور

اگر می‌خواهید بدون هیچ هزینه‌ای رادیاتور را مخفی کنید این راه کار می‌تواند بهترین راه حل باشد، کاناپه‌ی مبلمانتان را جلوی رادیاتور قرار دهید. البته فاصله‌ی مناسب را نیز رعایت کنید تا در هنگام استفاده از شوفاژ آسیبی به مبل‌تان وارد نشود.

2. مخفی کردن رادیاتور پشت میز

یکی دیگر از راه‌های مخفی کردن رادیاتور بدون هیچ هزینه‌ای مخفی کردن آن پشت یک میز است.
اگر میزی دارید که ارتفاعی متناسب با ارتفاع رادیاتور دارد می‌توانید از آن بهره ببرید تا رادیاتورتان را پنهان کنید. در صورتی که میز مناسبی برای قرار دادن روی شوفاژ ندارید می‌توانی با قرار دادن یک صفحه و متصل کردن آن به دیوار پشت شوفاژ یک میز ایجاد کنید.

میز شوفاژ

3. رنگ کردن رادیاتور

ساده‌ترین راه برای حل معضل رادیاتور رنگ کردن رادیاتور متناسب با رنگ دیواری است که رادیاتور روی آن قرار گرفته است.
با کمترین هزینه می‌توانید یک رادیاتور رنگی داشته باشید که خودش یک المان زیبایی محسوب می‌شود.

برای انتخاب رنگ رادیاتور این نکته را در نظر بگیرید که یا رادیاتور هم رنگ دیوار و یا یک رنگ متضاد و تکمیل کننده رنگ پشت زمینه باشد. این رنگ می‌تواند متناسب با رنگ مبلمان و رنگ غالب در منزل شما باشد.

4. قرار دادن یک شلف ساده

در این حالت اگر چه شوفاژ پوشیده نمی‌شود ولی با این حال رادیاتور می‌تواند به شکل یک کنسول زیبا که می‌تواند قاب عکس و یا المان‌های تزیینی زیبایی را بر روی جای دهد به نظر برسد و چشم بیننده را به سمت عناصر تزیینی بکشاند.
در این حالت رادیاتور می‌تواند به یک میز خاطره که با عکس‌های خانوادگی پر شده تبدیل شود.

رنگ کردن شوفاژ

5. یکپارچه‌سازی دیوار

در این حالت می‌توانید دیوار اطراف شوفاژ را با ساخت قفسه و شلف هم عرض با رادیاتور کنید تا بیرون زدگی شوفاژ تسطیح شود و زمانی که قفسه‌ها از وسایل تزیینی و کتاب و… پر شود دیگر رادیاتور آن قدرها به چشم نمی‌آید. می‌توانید رنگ قفسه‌ها را با رنگ رادیاتور یکسان بگیرید تا رادیاتور کمتر به چشم بیاید.

6. قرار دادن یک نیمکت یا نشیمن روی رادیاتور

قرار گرفتن رادیاتور در زیر پنجره یکی از اصول درست قرار گیری رادیاتور است. هنگامی که رادیاتور زیر پنجره قرار دارد بهترین راه کار برای مخفی کردن شوفاژ قرار دادن یک نشیمن روی آن است.

البته ارتفاع رادیاتور باید برای این کار مناسب باشد یعنی پس از قرار گرفتن نشیمن روی رادیاتور ارتفاع تا زیر پنجره باشد. در این حالت به جز استفاده‌ی بهینه از فضا و مخفی کردن رادیاتور می‌توانید از دیدن منظره‌ی زیبا نیز لذت ببرید.

7. قرار دادن رادیاتور در فرو رفتگی‌های دیوار

در این حالت می‌توانید قسمتی که رادیاتور  قرار می‌گیرد یک فرو رفتگی ایجاد کنید. البته این کار باید قبل از ساخت کامل منزل انجام شود و پیش بینی شود سپس می‌توانید آن را کاور کنید. در این حالت رویه‌ی کاور با سطح دیوار یکسان می‌شود.

شلف روی رادیاتور

8. کاور کامل رادیاتور و تبدیل آن به کنسول

کاور شوفاژ در واقع یک پوشش کامل در اطراف رادیاتور است و کاملا سطح رادیاتور را می‌پوشاند.
در این روش می‌توانید دور رادیاتور را با یک قاب ببندید و با دادن یک طرح زیبا جلوی رادیاتور آن را تبدیل به یک کنسول کنید که می‌توانید از انواع اکسسوری در دکوراسیون مانند آینه، تابلو و گیاهان برای تزیین بهره ببرید.

این نوع پوشش‌ها به صورتی اجرا می‌شود که در صورت نیاز به تعمیر رادیاتور می‌توان به راحتی آن را باز کرد و پس از تعمیر دوباره آن را نصب کرد.
در این حالت برای اینکه جلوی گرمای شوفاژ گرفته نشود روی قطعه‌ی رویی به وسیله‌ی طرح‌هایی که روی آن ایجاد می‌کنند امکان حرکت گرما را به بیرون فراهم می‌کند.
در ادامه به انواع متریال‌هایی که می‌توان در ساخت کاور رادیاتور از آن‌ها استفاده کرد می‌پردازیم.

انواع کاور شوفاژ از نظر جنس

در بالا راه‌های مخفی کردن رادیاتور را بررسی کردیم در مواردی که رادیاتور را با کاور پوشش می‌دهیم می‌توان از متریال‌هایی که در زیر به آن اشاره کردیم استفاده کنیم:

  1. کاور شوفاژ چوبی
  2. کاور شوفاژ mdf
  3. کاور شوفاژ فلزی
  4. کاور شوفاژ ترکیبی (فلز و چوب یا mdf)

در ادامه بهتر است با مزایا و معایب کاور کردن شوفاژ آشنا شوید تا همه‌ی جوانب را در نظر گرفته سپس اقدام به کاور کردن شوفاژ کنید.

بدون در نظر گرفتن جنس کاور شوفاژ دارای مزایای زیر است:

  1. زیباسازی دکور منزل
  2. ایمن کردن فضای اطراف رادیاتور و جلوگیری از آسیب سوختگی مخصوصا در کودکان
  3. ایجاد عایق صدا در اطراف رادیاتور
  4. استفاده از سطح کاور به عنوان یک عنصر تزیینی

معایب استفاده از کاور شوفاژ عبارت است از:

  1. به دلیل بسته شدن اطراف شوفاژ حرکت هوای گرم کاهش پیدا می‌کند و میزان گرمایش شوفاژ پایین می‌آید.
  2. در صورتی که کاور شوفاژ فلزی باشد گرمای شوفاژ را جذب کرده و ممکن است سوختگی ایجاد کند.
  3. اگر کاور را بزرگ‌تر در نظر بگیریم اتلاف انرژی زیادی صورت می‌گیرید.
  4. اگر منزل‌تان با مشکل گرم شدن رو به رو باشد بهتر است از این کار استفاده نکنید زیرا کاور باعث کاهش انتقال گرما می‌شود و در نتیجه خانه کم‌تر گرم می‌شود.
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *